اهواز- کیان آباد

28 شرقی -پلاک 12

شنبه تا چهارشنبه

از 9 صبح تا 4 بعدظهر

021-000-22-44

با ما در تماس باشید
چطور از بید زدگی فرش جلوگیری کنیم؟

چطور از بید زدگی فرش جلوگیری کنیم؟

حشرات جزء دشمنان اصلی فرش شما هستند و لازم است از فرش دستبافتان در برابر آنها محافظت نمایید. حشراتی چون موریانه، بید و سوسک فرش می­توانند صدمات زیادی به فرش وارد کنند. در این میان بید زدگی یکی از بدترین آسیب­هایی است که فرش­ها با آن مواجه می‌شوند. امروز درباره لزوم جدی گرفتن بید زدگی و راهکارهای پیشگیری از آن با شما صحبت می­کنیم.

بسته به شرایط آب و هوایی، در مناطق گوناگون حشرات مختلفی وجود دارند که ممکن است به فرش خسارت بزنند. موریانه، جیرجیرک، ملخ، سوسک فرش و بید از جمله این حشرات هستند. از بین آنها بید از همه خطرناکتر است. این حشره از پروتئین موجود در الیاف پشمی فرش دستباف تغذیه می­کند. به آسیب دیدن فرش­ها توسط بید، بید زدگی یا بید خوردگی می­گویند. اگر نسبت به بید زدگی اقدامی صورت نگیرد، این حشره تمام فرش را از بین برده و تنها چله قالی آن را باقی می­‌گذارد.

بید چه نوع حشره ای است؟

بید پروانه­ای کوچک به رنگ زرد است که تخم خود را بین الیاف فرش یا لباس پشمی می­گذارد. طول این حشره از 9 تا 12 میلی­متر است. یک بید ماده می­تواند طی کمتر از یک ماه 100 تخم لا به لای بافت فرش  بگذارد. بیدهای نوزاد بیشتر از بیدهای بالغ به فرش خسارت می­زنند. زیرا آنها برای رشد و نمو نیاز بیشتری به پروتئین موجود در الیاف فرش دارند. بیدهای نوزاد پس از بالغ شدن، دوباره تخم­گذاری می­کنند و این روند متوقف نمی­شود.

عامل بعدی تاریکی و ندیدن نور و هوای کافی است. توصیه می­شود حتی قالی­های انبار شده هر از گاهی از حالت لوله در آورده و در معرض نور و هوای آزاد قرار داده شوند. مانند سایر حشرات بیدها نیز در دمای بالا و محیط­های گرم بیشتر رشد می­کنند.

بید خوردگی چطور ایجاد می­شود؟

پروتئین کراتین که منبع تغذیه بید است تنها در الیاف پشمی وجود دارد. الیاف مصنوعی مانند آکریلیک یا پلی استر و … فاقد این پروتئین هستند. اما برخی عوامل مانند رطوبت به تشدید بید زدگی یا رشد سایر حشرات کمک می­کنند. برای مثال بید زدگی در شهرهای شمالی ایران بیشتر اتفاق می­افتد چون رطوبت بیشتری در محیط وجود دارد.

برچسب:

اشترا ک گذاری:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.